klik2

Ahad, 13 Disember 2009

Memori bersama ibu tersayang

aku tidak tahu kenapa aku sering terjaga sekitar jam 2.30 pagi. Aku tak dapat tidur dengan nyenyak. Mungkin kesihatan aku aku tidak begitu baik ataupun aku selalu memikirkan sesuatu. Terasa kosong sangat jiwa ini Aku sendiri pun tidak tahu kenapa jadi begini.Jadi aku cuba untuk mencoretkan sesuatu dalam ruangan yang sudi berkongsi masalah denganku. Selalunya perasaan aku akan jadi seperti ini bila emak aku ke Kuala Lumpur untuk tinggal bersama dengan abang, kakak dan adik-adikku di sana.Selalunya aku akan kerap pulang ke kampungku di Yan untuk menemui emakku setiap 2 minggu sekali.Kadang-kadang aku bawa emakku tinggal denganku lebih kurang 7,8 hari. Emak seronok datang ke rumah aku. Mak kata rumah aku tak sunyi sebab tinggal di kampung. Tak macam di Kuala Lumpur, walaupun kotanya terlalu sibuk tapi jiwanya rasa sunyi. Emak suka datang tinggal dengan aku sebab rumah aku ,emak aku bebas keluar untuk mengutip ulam cabai yang ada di sekitar rumah.Emak walaupun umur sudah menjangkau 85 tahun tapi masih kuat Emak jarang sakit lutut. Sebab itu mak seronok bila di rumah aku. Semua yang emak nak ada di sekitar rumah aku saja. Kunyit, serai ,lengkuas boleh didapati bila-bila masa . Emak pula suka masak walaupun aku larang jangan masak. sebelum pergi mengajar, aku masak dulu untuk kami sekeluarga. Walaupun kalut waktu pagi, tapi aku akan sediakan makanan untuk mak. Aku takut kalau emak yang masak, nanti terlupa pula tutup api tapi mak nak makan yang panas-panas. Jadi aku biarkan saja mak masak. Nanti kalau aku larang boring pula mak di rumah sorang-sorang.Mak tak berapa suka duduk dengan abangku di Bukit Indah sebab mak kata dia takut duduk di rumah mewah. Bimbang penjenayah yang sedang bermaharajalela Lagipun rumah abangku bukan ada pokok ulam yang ada pokok-pokok bunga yang tidak boleh dimakan Nak masak apa-apa pun semua kena beli Mak tak seronok. Duduk rumah aku, mak boleh kutip ulam-ulaman. Boleh dengar suara ayam berkokok. Dengar bunyi itik angsa dan macam-macam lagi. Tambah yang seronoknya mak boleh tengok burung yang cantik-cantik selalu singgah makan di kawasan rumah aku. Kadang-kadang mak kata rumah aku macam zoo bila ada pula sekumpulan bangau berhenti berhampiran rumah aku.Memang menyeronokkan. Aku memang sukakan keindahan alam semulajadi. Sebab itulah aku beli tanah kampung Boleh buat macam-macam. Untuk tak mau bagi mak boring, aku bela ikan keli dalam kolam di belakang rumah.Bila mak mai rumah aku bolehlah mak pancing ikan keli. Mak kan suka memancing. Bukan mak makan pun ikan tu tapi mak seronok sebab bila pancing mak boleh dapat ikan yang besar-besar. Bila mak dapat ikan, aku yang akan masak untuk jamu satu keluarga.Kadang-kadang mak ajak kami makan bawah pokok epal depan rumah. Kena angin.....Jiran-jiran aku pun suka bila emak mai rumah aku. Depa anggap mak aku macam mak depa. Kebetulan mak depa meninggal waktu depa kecik-kecik. Jadi tumpanglah mak aku jadi mak depa.Kini kenangan tu, tinggal kenangan. Adikku mengambil keputusan untuk bawa mak tinggal di kuala lumpur. Kami 8 beradik. Lima tinggal di kuala lumpur. Jadi 3 beradik saja yang tinggal di Kedah Jadi bila di sana bolehlah depa gilir-gilir jaga mak. Taklah mak sunyi sangat. Tapi kini aku pula yang rasa sunyi mana taknya Balik kampung mak tak dak. Nak pi nun di kaki langit. Tak taulah bila aku dapat jumpa mak lagi......

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Calendar