klik2

Isnin, 14 Disember 2009

beza hidup di kampung dan hidup di taman

Sudah 10 tahun aku berpindah untuk hidup dalam suasana kampung. Kampung yang indah permai Sebelumnya aku tinggal di Taman Mahsuri. Taman yang begitu sibuk yang lengkap dengan pelbagai kemudahan, tapi aku rasa banyak yang kurang.Entah perasaan aku saja yang rasa macam tu. Tapi orang lain tidak. Suasana taman perumahan tidak sesuai dengan jiwaku yang terlalu sensitif. Mungkin penghuninya sentiasa sibuk membawa hal masing-masing menyebabkan aku rasa begitu. Selalu aku berfikir,di taman, rumah dekat-dekat tapi rasa jauh sangat tapi duduk di kampung walaupun rumah jauh-jauh tapi rasa dekat sangat. Maksud aku di sini ialah dari segi perhubungan. Orang di kampung lebih mesra denganku. Memang aku tidak minta mereka menghormati aku, tapi memang sifat mereka macam tu bergaul mesra walaupun aku bukan berasal dari kampungtu. Mulanya aku takut juga beli tanah di kawasan tu maklumlah kami orang luar. Tapi perasaan tu hilang dengan sendiri bila wujud perhubungan yang akrab diantara kami. Bila kenduri-kendara aku turut membantu. Di situlah aku semakin rapat dengan mereka.Kadang-kadang kawan sekolahku yang berasal dari kampung yang sama hairan macammana aku boleh kenal ramai dengan orang di situ. Tak semestinya aku jarang berkunjung ke rumah mereka, aku tidak kenal, Memang sifat aku tak suka membuang masa berjalan tanpa haluan kecuali bila ada sakit demam, kenduri, kendara baru aku pergi.Jiran-jiran yang terdekat denganku dah seperti adik beradik. Bila aku balik ke kampung aku di Padang Lumat(Yan) bawa depa bersama. begitu juga dengan anak-anak depa terlalu rapat. Suasana kampung amat sesuai dengan jiwa aku. Biarlah orang nak kata aku kekampungan ka, apa ka aku tak kisah asalkan aku bahagia.
Jiwa aku memang jiwa yang cintakan alam semulajadi. Sebab tu aku join dengan Kelab Alam Sekitar Kedah.........akan bersambung

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Calendar