klik2

Rabu, 16 Disember 2009

kisah aku dan ular


Kisah satu
Kisah ini bermula 7 tahun yang lalu di sebuah perkampungan. Kisah ini aku kira agak luculah juga sebab ia berlaku ke atas diriku sendiri. Ketika itu aku baru saja balik dari sekolah. Selepas berehat sebentar, aku pun pergilah ke belakang rumah untuk menyidaikan kain yang telah aku masukkan dalam mesin sebelum pergi ke sekolah. Masa berjalan menuju ke belakang, mataku asyik melilau memerhatikan pokok-pokok yang semakin membesar. Jalan pula bukan tengok kaki sebab aku rasa selamat bila berjalan di atas simen. Sampai selekoh belakang rumah, aku dengar bunyi dengusan sesuatu. Aku berjalan lagi, dengar lagi bunyi tu lalu aku tunduk ke bawah. Alangkah terkejutnya aku bila aku nampak tedung senduk sebesar lengan aku sedang mengembangkan kepala. Aku terberhenti seketika, tergamam. Betapa hitamnya kulit ular tu. Sebelum aku melarikan diri, aku sempat lagi tengok muka ular tu. Mukanya seperti marah saja. Ular tu tengok muka aku, aku tenung muka ular tu. Ular tu mengembangkan kepala dengan jarak dua kaki saja dari tempat aku berdiri tapi tidak mematuk. Selepas selesai tengok muka ular tu, aku pusing sepantas kilat lalu aku lari sambil memanggil mak aku. Ular tu pula bila nampak aku lari, dia pun lari sama masuk ke dalam semak. Mungkin bimbang takut kena pukul. Jadi di sini, bolehlah aku simpulkan bahawa ular pun bukannya saja-saja nak mematuk orang, sebab tu dia bagi signal dulu supaya aku tak terpijak dia.Ular pun ada perasaan. Ini tambahkan manusia..........

Kisah ke dua
Kebetulan hari itu aku cuti sekolah. Aku duduk saja di rumah sambil berehat-rehat. Awal pagi lagi aku pun pergilah ke belakang rumah untuk memberi makan itik yang kupelihara untuk tujuan komersial. Tempat aku ternak itik tu, aku buat daripada pukat yang benangnya agak kasar. Jadilah taklah itik tu melilau merata tempat. Sedang aku beri makan itik, aku nampak ada benda tergantung di pukat. Perhati, punya perhati aku nampak seekor ular sawa hijau (spesies) anakonda sepanjang lima belas kaki, kepalanya terlekat di pukat. Aku sangkakan tentu ular tu dah mati. Aku ambil kayu lalu aku jolok kepalanya untuk membuktikan ular tu dah mati. Ular tu mendengus kuat menyebabkan aku terperanjat. Itu kali pertama aku dengar bunyi ular sawa. Selalunya aku tengok ular sawa batik warna kuning. Ni mai dari mana ular sawa jenis anakonda yang berwarna hijau......fikirku. Aku lari balik ke rumah untuk memberitahu anakku. Kebetulan pula suami pergi kerja Aku berfikir macammana nak buat dengan ular tu. Takkan nak biar tergantung macam tu. Nasib baiklah kebetulan ada pekerja sedang membuat porch di depan rumahku. Aku pun minta tolong dengan pekerja tu. Depa pula kebetulan bekas tentera. Jadi beranilah juga. Dengan kudrat yang ada pada depa dapatlah depa tangkap ular sawa seberat enam puluh kilo. Ular tersebut khabarnya nak diserahkan kepada Taman Ular Perlis. Tapi tak jadi sebab jauh nak pergi. Jadi depa pi lepas dalam hutan Tempat habitat semulajadi ular tu.........Tak payah pergi ke zoo. Duduk di rumah pun boleh tengok anakonda.

Kisah ke tiga
Masa tu aku baru saja diposting ke SMKPN. jadi suasana di sekolah masih baru waktu tu. Aku tak tahu pula ada cikgu di situ tak belaga angin. Suatu hari aku tengok sorang cikgu bawa buluh(cikgu tu pun dah arwah).Aku tegur cikgu tu, bawa buluh buat apa? Dia kata nak pukul ular. Aku ingat nak pukul ular sungguh. Rupa-rupanya dia nak pukul musuh dia........(nama pun dekat nama sama nama ular) . Kenangan lucu. Tapi sebelum meninggal dua orang cikgu dah saling bermaafan.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Calendar