klik2

Khamis, 18 Februari 2010

EPAL, EPAL, EPAL

Aku seonok tengok blog agrohias dan puakajoran. Blog ni penuh berwarna-warni. Seronok tengok pokok-pokok yang ditanam oleh penulisnya iaitu Tokan. Tak tau nama penuhnya tapi aku tau Tokan sebab dia jd follower blog F6, mungkin silap follow blog atau memang dia pilh untuk jd follower di situ. Hari-hari aku tengok gambar dalam blog tu. Aku ada bagi bagi tau kat suami ttg betapa cantiknya pokok-pokok dalam blog tu, suami aku marahkan aku. Katanya dok tengok pokok orang cantik, pokok kita sampai tak larat nak buang tak mau tngok. Aku tak berani nak kata apa. Memang betul kata suami aku. Dah berapa hari dia dok proses menebang pokok epal yang aku tanam depan rumah. Aku tak sangka pokok epal yang tanam akan tumbuh sebesar pokok balak. Rapat dengan bumbung. Ni, dah umur 5 tahun masih tak berbuah. Kita tebang jelah. Bukan aku fikir sebab tak berbuah tapi aku bimbang suatu hari nanti pokok itu akan terbalik atas bumbung rumah. Masa tu dengan orang dalam rumah pi sama. Memang rajin aku tengok suami aku ni. Tak reti duduk diam kalau hari tak bekrja. Kalau duduk diam tu aku tau dia tak sihat. Dia tebang pokok. dia angkut ranting. Kalau ranting kecik-kecik tak apalah juga, ni terlalu besaq sampai aku nak tarik pun tak jalan. Epal jenis apa tak taulah sampai tak mau berbuah. Dulu ada juga buah dua biji. Aku tunggu juga nak tengok dia besaq, tengok-tengok tupai dah sapu dulu. Benih pokok epal ni adik ipar aku beli di Ipoh masa dia mengajar SM Sri uteri Ipoh. Tuan nuseri tu kata, pokok tu epal merah. Ada 2 pokok adik ipar aku beli. Yang sepokok lagi dia kata epal hijau. Punyalah ingat aku ni bengap sangat, toke cina tu bohong pokok
bidara dia kata pokok epal. Aku pun tanamlah tepi rumah sebab selalunya pokok epal bukannya besaq sangat tambah-tambah tak sesuai dengan cuaca di sini. Tapi aku tengok pokok epal ni lain betui mengalahkan pokok epal di negeri mat saleh. Hari-hari aku kena raih daun lebih kurang 4 kilo sehari. Mana taknya asyik luruh daun saja. Kalau luruh buah tak pa la juga. Ada juga aktiviti boleh juga senaman pasai dok sapu sampah. Tapi tak apalah juga ada pokok tu , rumah jadi sejuk sangat. kawan-awan anak-anakku suka study bawah pokok tu sebab depa kata rumah aku sejuk. Memang pun tak payah pakai aircond, kipas. Semua kena angin. Anak aku kata pasai apa kakak-kakak pandai, salah satu sebabnya ialah pokok banyak. Pokok mengluarkan oksigen dan oksigen yang banyak tu akan sampai ke otak. Memang betul juga tapi kalau pokok terlalu besaq sampai nak luruh atas kepala buat apa pokok banyak.; kata aku. Hari ni, kira dah last pokok epal suami ku tebang. Panas sangat. Mungkin lepas ni aku kena design bumbung gazebo pula untuk ganti bumbung semulajadi. Kalau dulu kawan-kawan anakku kata rumahku berkonsepkan hutan, mungkin akan diganti dengan konsep moden temporary pulak.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Calendar