klik2

Sabtu, 24 Mac 2012

cara nak buat minyak masak drpd buah kelapa

40 biji kelapa
kupas dan mesin
masukkan dalam blender kelapa parut dan blend sampai hancur
masuk ke dalam besen dan perah sampai habis
peram satu malam atau peram dalam 3 jam sampai pati santan timbul
kaup pati santan dan masukkan dalam periuk./ berhati2 nanti santan meruap dan mesti kacau selalu.
masak sampai kerak minyak garing/ jgn terlalu garing
sejukkan dan masukkan ke dalam bekas atau botol minyak.....selamat mencuba

Hampas kelapa gaul dgn dedak untuk diberi makan kepada haiwan ternakan,
air mendapan santan yang telah diambil patinya disapu ke kepala untuk mencegah rambut drpd cepat beruban
Air kelapa hasil drpd belahan tadi disimpan untuk dijadikan penawar kepada racun....

Buktinya air kelapa penawar racun ialah apabila hb telah membasuh botol racun paraquat di dalam longkang. Masa tu kucing ada kat rumah dalam 5 ekor. Kucing2 tu minum air longkang....menyebabkan urat perut kucing2 tu hampir putus dan meraung kesakitan....tinggal nyawa2 ikan..aku tak sampai hati tengok kucing2 kesakitan dan menggelupur lalu aku mengupas buah kelapa tua 2 tiga biji. Aku belah dan ambil air lalu aku suap semua kucing2 tu.....Petangnya aku tengok kucing2 tu dah tak ada di tempat tu..kusangkakan tentu kucing2 aku mati kesemuanya.......rupa2nya semuanya kembali cergas dan berlari2...sebab tulah sampai hari ni aku bila proses buat minyak..aku simpan air kelapa tua dalam peti ais.......



sempatlah aku mengarang ni.....dok tunggu minyak dok atas dapur tak kering lagi......nak tido takut hangus pulak periuk.......inilah yg dikatakan cikgu yg berketrampilan......cikgu yg serba boleh kah..kah ..kah...puji diri sendiri pulak.....masuk bakul angkat sendiri


Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Calendar