klik2

Rabu, 29 Oktober 2014

rezeki melimpah kurniaan illahi

 lemon dan pucuk ubi berdaun panjang yang dipetik di belakang rumah. segar..segar dari ladang. tak rugi berbudi kepada tanah . setiap tahun mendapat hasil. jimat belanja bila harga barangan naik


gambar buah durian yang aku ambil waktu balik sekolah. dekat dgn porch kereta. bila aku langut nampak buah lebat ats bumbung porch. jenuh bila masak nanti....habis rosak bumbung
tuan punya blog
 buah durian diluar musim..rezeki ...hafizi pelajarku hairn tengok pokok durianku berbunga lebat sedangkan bukan musimnya. aku pernah memberithu hafizi...berkat do ibuku...berbaik dengan ibubapa allah gandakan rezeki...
 limau nipis lebat berbuah
lebat berbuah di tepi bumbung
sungguh kuhidup di bumi bertuah
selamat duit aku, walau harga melambung
ayam piru sangatlah cantik
           mencabut rumput mencari makanan
hidup didunia kenalah cerdik
                    harga barangaan naik...tak daklah trekanan


ayam itik yang kian bertambah selepas majlis akad nikah anak yang sulung baru2 ni. ramai kawan2 yg datang majlis tersebut kagum kerana hasil ternakan itik sebanyak 15 ekor yg beratnya 60 kg telah dijadikan masak kurma itik dan ayam kampung pulak sebanyak 30 ekor disembelih dan dijadikn gulai kenduri.kini ternakan tersebut bertambah kembali dan sebanyak 50kg makanan haiwan hanya bertahan untuk seminggu. permintaan untuk ayam kampung memang tinggi...hari2 kawan sekolah bertanyakan ayam kampung, begitu juga penduduk di sekitaran rumahku ingin membeli ayam kampung, tapi masalahnya aku tak sempat proses dan aku akan beli juga mesin proses bulu ayam yang harganya rm1900 tu.

misai kucing...baik untuk kencing manis, darah tinggi. rsanya sgt sedap bila daun direbus dan ditambah gula sedikit.rasanya mcam cincau. tapi awas jangan guna berlebihan.tekanan darah akan menjadi rendah dan gula akan rendah. tak elok untuk kesihatan sebb itu islam menginginkan umatnya bersederhan serba serbi
apokok serai wangi . dah tinggal sedikit sebab tak dipedulikan. daunnya berkhasiat untuk menghalau nyamuk. aku tanam beberapa tahun yang lepas dan aku pernah memproses untuk membuat minyak urut bersama campurn yang lain.ujikaji aku, aku bg emak aku guna untuk menyapu badan emak yang lenguh2. aku tak bg tau emak ubat itu ,aku yg buat sendiri. maklum balas emak, sakit emak dah tiada dn emak bertanya dimana aku beli ubat tu?berkesan juga nampak gayanya.


.
.

pokok serai yang aku tanam tepi sungai sebelah rumah aku. memang hidup subur. pokok ubi keledek yang aku tanam habis dibaham oleh lembu yang dilepaskan oleh tuan lembu...letih-letih....air sungai dah menghampiri tebing..silap2 banjir.....tapi sebelum ni banjir tak sampai lagi.....minta dijauhkan bala....
video pokok cabai..cam nilah aku nak tanam.

serai makan, aku tanam tepi sungai. berbaris-baris. masalahnya ada yg pi leps lembu . habis pokok dipijak lembu. tuannya bukan tak tau aku tanam serai. tepi kandang lembu banyak rumput panjang tak bg lembu dia makan. halau lembu bagi pijak serai. manusia..manusia...... air sungai sekamkin naik....hampir dah dgn tebing sungai nasib baik lagi serai aku tak tenggelam sama




awatlah loading lambat sangat. tengok gmbaq pun sekerat ja. ni pokok cabai, aku tanam tepi sungai. tanam tepi rumah tak mau jadi buah. sebab terlindung. tanam tepi sungai buah banyak kali dah aku petik.


bawah pokok sagu larut/ubi garut yang aku tanam hanya sebatng, sekarang dah jadi merimbun





Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Calendar