klik2

Sabtu, 26 Januari 2013

sambungan herba di laman rumah ku

BUNGA KERAK NASI


Sehat dengan Sangitan
Prof Hembing Wijayakusuma (01/15/2006)
Sangitan adalah habitus perdu dengan batang bulat dan bercabang banyak, tinggi sekitar 1-3 meter. Daun majemuk menyirip gasal, terdapat 5-9 anak daun. Anak daun bertangkai dengan helaian berbentuk elips memanjang sampai lanset, panjang 8-15 cm dan lebar 3-5 cm. Ujungnya runcing dengan tepi bergerigi, warna permukaan atas hijau tua sedangkan permukaan bawahnya berwarna hijau muda.
Bunganya kecil-kecil dan berwarna putih kekuningan, berkumpul membentuk payung majemuk, muncul dari ujung percabangan (terminal), baunya harum. Buahnya berupa buah buni, bentuk bulat dengan diameter 3-4 mm, bila masak berwarna hitam.
Sangitan merupakan tumbuhan asli Indonesia, tumbuh dari dataran rendah sampai ketinggi 1000 meter diatas permukaan laut, menyukai tumbuh di tempat yang tidak terlalu kering atau terlalu lembab. Tumbuhan Sangitan banyak ditemukan tumbuh liar di daerah pegunungan, pinggiran kota pada tanah kosong, kadang ditanam di pekarangan sebagai tanaman pagar atau tanaman hias. Perbanyakan dengan stek atau biji.
Sifat kimiawi dan efek farmakologis Sangitan adalah rasa manis, pedas dan sedikit pahit dan hangat. Akarnya berkhasiat menghilangkan kholik dan menghilangkan pembengkakan. Batang dan daun berkhasiat sebagai peluruh kencing, menghilangkan pembengkakan, menghilangkan rasa sakit dan melancarkan sirkulasi.
Sangitan mengandung minyak esensial, asam kafeat, asam ursolat, p-sitosterol, alpha-amylin palmitate, armin, KNO. Asam ursolat merupakan komponen aktif yang berkhasiat sebagai penenang, menghilangkan rasa sakit dan pereda demam. Bagian yang dipakai adalah akar, batang dan daun, dijemur untuk penyimpanan.
Manfaat tumbuhan Sangitan adalah akarnya untuk luka terpukul, tulang patah, rematik, pegal linu, sakit kuning dan lainnya. Batang dan daunnya digunakan untuk mengatasi bengkak karena penyakit ginjal, beri-beri, radang saluran nafas kronis disentri, erysispelas (radang akut pada kulit yang cepat menjalar ke daerah sekitarnya juga disertai demam), dan lainnya. Seluruh tumbuhannya digunakan untuk kram/kejang pada kaki, sakit pada tulang, campak dan lainnya.
Dosis pemakaian: Pemakaian luar seluruh tumbuhan dicuci bersih dan direbus, airnya dipakai untuk mencuci luka atau tumbuhan dihaluskan. Lalu ditempelkan pada bagian yang sakit. Pemakaian dalam: gunakan 30-60 gram direbus lalu airnya diminum.
Pemakaian luar:
Pada bagian tubuh yang bengkak terpukul, gunakan daun segar dicuci bersih dan dihaluskan lalu ditempelkan pada bagian tubuh yang sakit. Untuk campak atau rubella, gunakan seluruh tumbuhan secukupnya, dicuci bersih dan dipotong-potong seperlunya lalu direbus dengan air secukupnya, dan selagi hangat airnya digunakan untuk mandi.
Bila menderita bisul, gunakan tumbuhan Sangitan dicucio bersih lalu digiling halus, tambahkan putih telur, diaduk lalu ditempelkan pada bagian yang sakit. Untuk mengatasi rematik kronis, sakit pinggang, dan bengkak, gunakan tumbuhan Sangitan secukupnya dicuci bersih lalu direbus dengan air secukupnya. Selagi hangat airnya digunakan untuk mengompres bagian yang sakit.
Pemakaian dalam:
Bila menderita sakit kuning, gunakan 30-60 gram akar Sangitan yang telah dicuci bersih dan dipotong-potong seperlunya, lalu ditim dengan daging sapi. Setelah matang, airnya diminum dan dagingnya dimakan. Atau bisa gunakan 30 gram akar sangitan , 30 gram temulawak, dan 30 gram daun sendok lalu airnya diminum 2 kali sehari setiap kali 200 cc.
Untuk mengobati radang ginjal kronis, gunakan 30 gram tumbuhan sangitan , 30 gram rumput jagung, 60 gram akar alang-alang, direbus dengan 800 cc air hingga tersisa 400 cc, disaring lalu airnya diminum untuk 2 kali sehari setiap kali 200 cc.
Bila menderita bengkak karena penyakit ginjal atau beri-beri, gunakan 30-60 gram Sangitan yang telah dicuci bersih dan dipotong-potong lalu direbus dengan 600 cc air hingga tersisa 200 cc, disaring lalu airnya diminum.
[Prof HM Hembing Wijayakusuma, ahli pengobatan
tradisional dan akupunktur; Ketua Umum
Himpunan Pengobat Tradisional &
Akupunktur se-Indonesia (Hiptri)]

MAHKOTA DEWA

naman mahkota dewa (Phaleria macrocarpa) dikenali sebagai salah satu tanaman ubat. Berasal dari Irian Jaya, Indonesia. Tanaman ini biasanya ditanam di halaman sebagai teduh. Saiz tanaman ini tidak terlalu besar dan tinggi boleh mencapai hingga 3 meter. Buah tumbuh pada batang dan cabang-cabang pohon dengan batang yang sangat pendek sekali. Sepertinya melekat pada batang atau ranting. Warna buah merah, sedikit bulat dan mempunyai saiz kepala tangan anak bayi.

Biasanya ubat ini digunakan sebagai sebahagian dari buah. Buah digunakan untuk mengubati pelbagai penyakit, mulai dari penyakit ringan seperti gatal, nyeri, atau flu, untuk penyakit serius seperti kanser, diabetes, serangan jantung, dan lain-lain.

Zat yang terkandung dalam buah Mahkota dewa adalah alkaloid, saponin, flavonoid, dan polifenol. Alkaloid, adalah detoksifikasi yang dapat menetralisir racun dalam tubuh. Saponin, yang berguna sebagai: sumber anti-bakteria dan anti-virus, meningkatkan sistem kekebalan tubuh, meningkatkan vitalitas, mengurangi kadar gula darah, dan mengurangkan pembekuan darah. Flavonoid yang terkandung dalam buah Mahkota dewa berguna untuk peredaran darah ke seluruh tubuh dan mencegah penyumbatan pembuluh darah, mengurangkan kadar kolesterol dan mengurangkan penimbunan lemak pada dinding pembuluh darah, mengurangkan kadar risiko penyakit jantung koroner, mengandungi anti-inflamasi (anti--inflamasi), anti-oksidan, dan membantu mengurangkan rasa sakit jika terjadi pendarahan atau pembengkakan. Sedangkan polyphenol Mahkota dewa berfungsi sebagai anti histamin (alergi).

Kandungan Kimia
1. Daun : mengandungi antihistamin, alkaloid, saponin & polifenol (lignan)
2. Kulit Buah : mengandungi alkaloid, saponin & flavonoid.
3. Buah : alkanoid, tanin, flavonoid, fenol, saponin, lignan, minyak asiri & sterol.

Sifat & Khasiat
1. Kulit Buah dan Daging Buah : mengobati disentri (cirit berdarah), psoriasis & jerawat.
2. Daun dan Biji : mengobati pelbagai jenis sakit kulit seperti ekzim & gatal-gatal.
3. Buah : antitumor, antidisentri,antiinsekta, mengobati eksim, hepatotoksik & antibodi.

* Komponen lignan baru yang terdapat pada ekstrak daging buah mahkota dewa berumus molekul C6 H2O O6 & berstruktur 5-{4(-menthoxy-phenyl-tetrahydrofuro-[3,4-c]furan-1-yl)-benzene-1,2,3-triol.

Beberapa Penyakit Yang Dapat Disembuhkan
1. Kanker & Tumor
2. Eksim (Penyakit Kulit
3. Diabetis Melitus (Kencing Manis)
4. Hipertansi (Darah Tinggi)
5. Hepatitis (Radang Hati)
6. Reumatik (Sakit Sendi)
7. Asam Urat (Arthritis Gout)
8. Penyakit Jantung
9. Gangguan Ginjal

Catatan :
- Bagian buah terutamanya bijinya beracun, perlu di rebus sebelum memakannya.
- Ibu hamil dilarang minum hasil pemprosesan tumbuhan ini.

Buah mahkota dewa mengandung beberapa zat aktif seperti:
- Alkaloid, bersifat detoksifikasi yang dapat menetralisir racun di dalam tubuh
- Saponin, yang bermanfaat sebagai:
- Sumber anti bakteri dan anti virus
- Meningkatkan sistem kekebalan tubuh
- Meningkatkan vitalitas
- Mengurangi kadar gula dalam darah
- Mengurangi penggumpalan darah
- Flavonoid
- Melancarkan peredaran darah ke seluruh tubuh dan mencegah terjadinya penyumbatan pada pembuluh darah
- Mengurangi kandungan kolesterol serta mengurangi penumbunan lemak pada dinding pembuluh darah
- Mengurangi kadar resiko penyakit jantung koroner
- Mengandung antiinflamasi (antiradang)
- Berfungsi sebagai anti-oksidan
- Membantu mengurangi rasa sakit jika terjadi pendarahan atau pembengkakan
- Polifenol
- Berfungsi sebagai antihistamin (antialergi)

Nama Lain: Simalakama (Sumatera), Makuto Rojo, Makuto Ratu, Obat Dewa, Pau (Obat Pusaka), Crown of God

Banyak bahan-bahan yang disediakan sampai dengan anda, semakin better.Therefore ini, hirisan buah kering boleh disimpan untuk masa yang lama. Sekarang ada banyak hirisan buah Mahkota Dewa yang dijual di pasaran yang dikemas seperti teh.

DURIAN BELANDA(SIRSAK)

Durian Belanda atau Soursop, buah dari pohon Graviola adalah pembunuh semulajadi sel kanser yang ajaib dengan 10 ribu kali lebih kuat dari pada terapi kemo. Tapi kenapa kita tidak tahu?
Kerana salah satu perusahaan dunia telah menutup rahsia penemuan penyelidikan tentang khasiat buah ini sebaik mungkin, mereka ingin agar dana penyelidikan yang dikeluarkan sangat besar, selama bertahun-tahun, ditambah pula keuntungan yang melimpah dengan cara menjadikan pohon Graviola Sintetis sebagai bahan utama ubat rawatan kanser.

Pohonnya rendah, di Brazil dinamai 'Graviola', di Sepanyol 'Guanabana' bahasa Inggeris dipanggil 'Soursop'. Di Indonesia, dikenali sebagai buah Sirsak manakala di Malaysia dipanggil sebagai Durian Belanda. Buahnya agak besar, kulitnya berduri lembut, isi buah berwarna putih, rasanya masam-masam manis, dimakan dengan cara membuka kulitnya atau dibuat jus.

Khasiat dari buah durian belanda ini memberikan kesan anti tumor / kanser yang sangat kuat, dan terbukti secara perubatan menyembuhkan segala jenis kanser. Selain menyembuhkan kanser, buah ini juga berfungsi sebagai anti bakteria, anti fungus , berkesan melawan berbagai jenis parasit dan cacing, menurunkan tekanan darah tinggi, kemurungan, stress, dan menormalkan kembali sistem saraf yang kurang baik.

Salah satu contoh betapa pentingnya kewujudan Institut Sains Kesihatan bagi orang-orang Amerika adalah kerana institut ini telah membuka tabir rahsia buah ajaib ini. Fakta yang membingungkankan adalah: Jauh dipedalaman hutan Amazon, tumbuh 'pohon ajaib', yang akan merubah cara berfikir anda, doktor anda, dan dunia mengenai proses penyembuhan kanser dan harapan untuk bertahan hidup.

Hasil penyelidikan membuktikan pohon ajaib dan buahnya ini :

i) Menyerang sel kanser secara efektif dan semulajadi, TANPA rasa mual, berat badan turun, rambut gugur, seperti yang terjadi pada terapi kemo.
ii) Melindungi sistem kekebalan tubuh dan mencegah dari jangkitan yang mematikan.
iii) Pesakit merasakan lebih kuat, lebih sihat selama proses perawatan / penyembuhan.
iv) Menambah tenaga dan penampilan fizikal semakin bertambah baik.

Sumber berita sangat mengejutkan ini berasal dari salah satu pengeluar farmasi terbesar di Amerika. Buah Graviola telah diuji lebih dari 20 makmal, sejak tahun 1970-an hingga beberapa tahun berikutnya. Hasil ujikaji dari ekstrak (sari) buah ini adalah :

1. Secara berkesan memilih sasaran dan membunuh sel jahat dari 12 jenis kanser yang berbeza, diantaranya kanser : Usus Besar, Payu Dara, Prostat, Paru-Paru dan Pankreas.
2. Daya kerjanya 10,000 kali lebih kuat dalam memperlambatkan pertumbuhan sel kanser dibandingkan dengan Adriamycin dan Terapi Kemo yang biasa digunakan!
3. Tidak seperti terapi kemo, ekstrak buah ini secara selektif hanya memburu dan membunuh sel-sel jahat dan TIDAK membahayakan atau membunuh sel-sel yang sihat.

Penyelidikan telah dilakukan secara ekstensif pada pohon ajaib ini,selama bertahun-tahun tapi kenapa kita tidak tahu langsung mengenai hal ini ? Jawabnya adalah : Begitu mudah kesihatan kita, kehidupan kita, dikendalikan oleh yang memiliki wang dan kekuasaan!

Salah satu perusahaan ubat terbesar di Amerika dengan aset jutaan dollar melakukan penyelidikan luar biasa pada pohon Graviola yang tumbuh dihutan Amazon ini. Ternyata beberapa bahagian dari pohon ini : kulit kayu, akar, daun, isi buah dan bijinya, selama berabad-abad lamanya telah menjadi penawar bagi suku Indian di Amerika Selatan untuk menyembuhkan : sakit jantung, asma, masalah berkaitan hati dan rematik. Dengan bukti-bukti ilmiah yang minimum, perusahaan yang mengumpulkan dana dan sumber usaha manusia yang sangat besar bagi tujuan melakukan penyelidikan dan berbagai ujian. Hasilnya sangat menakjubkan. Graviola secara ilmiah telah terbukti sebagai agen pembunuh sel kanser yang berkesan !

RAMAI yang tidak tahu batang, akar, biji dan buah durian belanda (annona muricata, keluarga annona) mempunyai banyak khasiat untuk kegunaan perubatan tradisional dan moden.

Kajian Universiti Hawaii dan Universiti Purdue mendapati durian belanda yang buahnya berkulit lembut, durinya agak jarang yang tidak tajam, mampu merawat dan mengelakkan seseorang daripada mendapat kanser dan menyuburkan pasangan yang inginkan zuriat.

Penduduk di banjaran Andes, Peru, membuat serbuk teh daripada daunnya untuk mengubati sakit kerongkong.
Bijinya ditumbuk halus khusus untuk membunuh parasit di dalam tubuh manusia seperti cacing.

Sementara penduduk Amazon menggunakan bahagian akar, kulit dan daunnya,dipercayai boleh mengubati kencing manis.

Begitu juga, suku Orang Asli di Guyana membuat serbuk teh daripada daun dan kulit pokoknya untuk dijadikan tonik minuman bagi membantu mengatasi masalah jantung dan penyakit hati.
Mereka juga mendapatkan minyak daripada daunnya atau buahnya yang masih muda lalu dicampurkan dengan minyak zaitun untuk kegunaan luaran bagi mengatasi masalah sakit sendi dan sengal-sengal anggota tubuh.

Di Jamaica, Haiti dan India Barat, buahnya dan air perahan durian belanda diminum sebagai ubat demam, membunuh cacing di perut kanan-kanak dan ubat cirit-birit.
Kulit pokok ini juga dipercayai sesuai untuk membantu mengubati penyakit jantung dan batuk di samping membantu mengembalikan kesuburan pasangan yang sukar mendapatkan anak. Kegunaan lain ialah sebagai ubat malaria dan ulser perut.

Khusus bagi ibu yang baru melahirkan anak, wanita Suku Asli Guyanadigalakkan meminum jus atau memakan terus buahnya bagi meningkatkan pengeluaran susu badan di samping mengelakkan masalah ketegan
S

MENGKUDU KECIL

Mengkudu ialah tanaman bersifat saka berasal dari Asia, Australia dan kepulauan Pasifik. Ia telah hidup secara liar berabad-abad lamanya di negara kita dan kurang mendapat perhatian semasa itu. Kebanyakannya terdapat dikawasan pinggir hutan dan berdekatan dengan perparitan dan sungai. Tanaman ini mempunyai batang pokok yang lurus, berdaun lebar, bunga berwarna putih, buah berbentuk bujur dan bertukar dari hijau ke putih kekuningan apabila matang. Buah yang masak mempunyai bau yang kurang menyenangkan. Ketinggian pokok boleh mencapai lebih kurang 10 m. Dua spesies tanaman mengkudu yang biasa terdapat di negara ini ialah Morinda citrifolia (mengkudu besar atau mengkudu laut) dan Morinda elliptica (mengkudu kecil atau mengkudu hutan). Terdapat variasi yang ketara dari segi saiz dan bentuk buah.



Khasiat dan Kegunaan

Mengkudu mempunyai pelbagai kegunaan. Ia telah digunakan sejak turun-temurun dalam perubatan tradisional terutama di kalangan masyarakat Melayu. ‘Penemuan semula’ dan minat masyarakat umum terhadap tanaman ‘ajaib’ ini bermula pada penghujung 1998 selepas penemuan saintifik tentang bahan aktif serta fungsinya oleh seorang ahli biokimia dari Universiti Hawaii. Satu bancian yang dijalankan di Amerika Syarikat melaporkan sebanyak 22 jenis masalah kesihatantelah dapat dibantu dengan pengambilan mengkudu. Antaranya ialah:

1. kanser,
2. kencing manis,
3. darah tinggi,
4. tulang,
5. jantung,
6. kemurungan,
7. pernafasan,
8. penghadaman
9. dan buah pinggang.


Tahukah anda mengkudu hutan itu ternyata sangat banyak manfaatnya. Sekitar kurang lebih 72 macam penyakit yang bisa dicegah bila kita rutin mengkonsumsi mengkudu hutan. Encok, rematik, jantung dan lain sebagainya mulai dari penyakit ringan hingga penyakit kronis lainnya. Lantas bagaimana cara mengkonsumsinya? Ikuti langkah di bawah ini
Bahan :
3 butir buah mengkudu hutan yang masih muda
Cara Mengolah :
- Kupaslah 3 butir mengkudu tadi
- Kemudian rebuslah dalam 3 gelas air hingga menjadi kira - kira tinggal 1 gelas
- Ambil airnya saja
Penggunaan :
- Minumlah air rebusan tadi cukup 2x dalam seminggu
- 1x minum 1 gelas
- Insya Allah jika anda rajin mengkonsumsinya maka anda akan terhindar dari segala macam penyakit




Mengkudu juga boleh dibangunkan ke produk kumpulan makanan seperti makanan kesihatan/tambahan, tonik, minuman dan perubatan tradisional dan barangan bukan makanan seperti kosmetik, penjagaan/kesihatan diri dan biopesticid.

BETIK

Siapa tidak kenal buah betik, namun khasiatnya yang ajaib terutama untuk kaum hawa tidak begitu diketahui orang. Betik dipercayai berasal dari kawasan tropika benua Amerika. Orang-orang Sepanyol telah membawa spesies betik ke Filipina dan kemudian dibawa ke Malaysia. Kini betik banyak ditanam di negara tropika dan subtropika.
Di Malaysia, betik banyak ditanam di persekitaran rumah dan juga sebagai tanaman komersial. Varieti betik yang biasa ditanam ialah Batu Arang, Sitiawan, Subang 6 dan Eksotika. Betik banyak didapati di Johor, di sekitar daerah Larut Matang, Perak dan beberapa kawasan di Selangor dan Pahang.
Khasiat betik
Buah betik mempunyai kelebihan dari segi perubatan sejak zaman kuno lagi. Bukan sahaja merupakan buah yang mudah untuk dihadamkan tetapi ia juga membantu dalam proses pencernaan. Buah betik masak juga dikatakan mampu bertindak sebagai tonik yang baik bagi pembesaran kanak-kanak, untuk wanita hamil dan juga ibu yang menyusui bayi mereka. Di Ghana ia juga digunakan untuk mengubati ketumbuhan manakala pucuknya boleh mengubati penyakit tekanan darah tinggi.
Mencegah penyakit kandung hempedu
Selain mengandungi vitamin C yang tinggi, iaitu dua kali ganda kandungan vitamin C di dalam buah limau, betik juga boleh mencegah penyakit yang mendera kandung hempedu. Ini merupakan hasil kajian pakar pemakanan dari University of California, San Francisco terhadap lebih daripada 13 ribu orang. Setelah menganalisis kadar darah sukarelawan, para pengkaji  mendapati bahawa mereka yang mempunyai kadar vitamin  C yang rendah, akan mengalami  risiko menderita penyakit kandung hempedu yang tinggi. Walaupun sumber vitamin C boleh didapati daripada pelbagai jenis buah dan sayuran, tetapi sebiji buah betik dalam ukuran sederhana (±280 gram) mengandungi  88 mg vitamin C dan 500 kj kalori. Ini ialah jumlah yang amat besar. Penyakit kandung hempedu lebih banyak menyerang wanita berbanding lelaki, oleh itu amalan makan betik amat baik untuk kaum wanita.
Mengurangkan keradangan
Betik mempunyai beberapa enzim protein pencernaan unik termasuklah papain dan chymopapain. Dipercayai enzim ini mampu membantu mengurangkan keradangan dan dapat merangsang penyembuhan akibat kesan terbakar. Sebagai tambahan, khasiat antioksida di dalam betik termasuklah vitamin C, E dan beta karotena juga amat baik dalam mengurangkan keradangan. Papain di dalam betik muda juga dikatakan amat berguna dalam masalah kekurangan jus gastric, mucus tidak elok yang berlebihan di dalam perut, dyspepsia dan keradangan usus. Buah yang masak pula jika dimakan selalu, mampu mengurangkan masalah sembelit, hemoroid atau buasir, najis yang berdarah dan kronik. Jus yang dihasilkan daripada biji betik juga dikatakan berguna dalam merawat dyspepsia dan najis berdarah.
Membantu peredaran haid yang teratur
Buah yang belum masak dikatakan elok dimakan oleh wanita yang mengalami masalah haid yang tidak teratur. Ia juga mampu mengecutkan struktur otot rahim dan sekaligus memastikan peredaran haid yang teratur.
Merawat sirosis hati
Biji betik pula dikatakan amat bernilai tinggi dalam merawat sirosis hati yang disebabkan oleh alkoholisme, kekurangan zat dan pelbagai sebab lain. Satu sudu jus biji betik yang dikisar dan dicampurkan dengan 10 titis jus limau dikatakan boleh diambil sekali atau dua kali sehari selama kira-kira sebulan sebagai ubat bagi penyakit ini.
Merawat penyakit tekak
Jus betik yang dicampurkan dengan madu pula dikatakan boleh digunakan dalam merawat tonsil yang kemerahan akibat difteria dan penyakit tekak yang lain. Ramuan ini dikatakan mampu mencairkan membran dan menghalang jangkitan daripada merebak.
Penawar masalah limpa
Buah betik masak pula dikatakan amat berguna dalam merawat masalah limpa yang mengalami pembesaran. Buah yang telah dibuang kulit dipotong dan direndam di dalam cuka selama seminggu. Kira-kira 20 g betik yang telah dijeruk ini, boleh diambil dua kali sehari bagi merawat masalah ini. Hirisan buah betik yang telah dicampurkan dengan biji jintan putih dan lada hitam pula dikatakan elok dimakan sekali sehari untuk merawat pembesaran limpa yang disebabkan penyakit malaria.
Merawat tumit pecah
Betik juga boleh digunakan untuk mengubati tumit pecah-pecah yang boleh  menyebabkan kaki terasa sakit. Satu daripada rawatan tradisonal bagi mengubati masalah ini adalah dengan menggunakan buah betik muda yang dibelah dua kemudian diambil getahnya dan sapu di bahagian tumit yang pecah. Namun begitu elakkan daripada terkena mata kerana getah muda ini akan mengakibatkan mata gatal dan bengkak seperti digigit serangga.
Nilai pemakanan
Kandungan zat makanan yang terdapat di dalam 100g betik ialah tenaga (59 kal), lembapan (84.4%), protein ( 1 g), karbohidrat (13.5 g), serat (0.5 g), kalsium (31 mg), magnesium (0.8 mg), fosforus 917 mg), besi (1mg), sodium (2mg), potassium (337 mg), vitamin B1 (0.08 mg), vitamin B2 (0.12 mg), niasin (0.1 mg), asid askorbik/vitamin C (69.3 mg), karotena (2431 µg).
Oleh: Suhana Omar

KENANGA

HERBA pilihan minggu ini iaitu KENANGA atau nama saintifiknya Canangium adoratumdari keluarga Annonaceae mempunyai keunikan tersendiri.

Dengan bunganya yang cantik dan wangi, kenanga menjadi pokok hiasan yang tidak asing lagi di Malaysia.

Ia turut dikenali sebagai YLANG YLANG atau CANANGA ODORATA dalam bahasa Latin dan dikatakan berasal dari Malaysia.

Pokok ini boleh ditemui di negara-negara Asia Tenggara manakala spesies lain juga terdapat di Afrika.

Di Malaysia, pokok ini banyak hidup meliar di hutan-hutan. Tingginya boleh mencapai 30 dan 35 meter.

Batangnya lurus, berwarna kelabu asap dan terdapat dahan-dahannya yang agak melentur. Daunnya pula membujur tirus dengan tujuh hingga 23sm panjang dan empat hingga 10sm lebar.

Bunganya berwarna kuning bergugus-gugus membentuk mahkota dikelilingi tiga helai daun hijau dengan jambak kembang enam kelopak. Di setiap jambak terdapat tujuh biji buah yang berbentuk bujur.

Selain tarikan pada kecantikannya, bunga kenanga juga mempunyai kegunaan lain termasuk dalam perubatan berasaskan herba.

Pegawai Laboratori Fitoubatan, Institut Biosains, Universiti Putra Malaysia (UPM), Tajuddin Abdul Manap memberitahu, bunga kenanga berkhasiat mengubati sesak nafas, lelah dan malaria.

Kata beliau, bagi sakit sesak nafas, segenggam bunga kenanga yang telah dibasuh bersih direbus dengan sedikit air sehingga masak.

"Ketika menggelegak, masukkan setengah sudu gula pasir dan tunggu sehingga tahap air berkurangan kepada satu pertiga daripada paras asal.

"Kemudian minum air berkenaan sedikit demi sedikit pada waktu pagi dan petang serta ulangi amalan ini terutama pada hari-hari diserang sesak nafas,'' ujar Tajuddin.

Menurut beliau, berbeza dengan kaedah terdahulu, penggunaan bunga kenanga untuk mengubati lelah dan malaria adalah lebih mudah.

"Ambil tiga kuntum bunga kenanga dan celurkan dalam semangkuk air panas selama kira-kira lima minit atau sehingga air menjadi suam.

"Buangkan kuntum-kuntum bunga tersebut dan kemudian minum air itu secara perlahan-lahan. Ulangi dua kali sehari,'' katanya.

Sementara itu, bunga kenanga turut dijadikan ramuan untuk mandi bunga dan juga ramuan air mandian ibu-ibu lepas b
Kegunaan

Batang pokok kenanga yang lurus dan keras boleh digunakan dalam pembuatan alatan muzik. Biji buah kenanga boleh digunakan untuk merawat sakit perut dan demam panas. Tumbuk biji kenanga sehingga hancur dan gosok pada perut untuk merawat sakit perut dan disapu pada dahi untuk meredakan demam panas. Bunga yang dilumatkan dan ditelan boleh merawat asma. Untuk mengubati masalah penyakit kulit dan bisul, daun kenanga yang dihancurkan ditampal pada bahagian berkenaan. Kulit pokok kenanga yang ditumbuk lumat dipercayai boleh mengubati panyakit kudis. Bunga kenanga menghasilkan minyak pati yang dikenali sebagai ylang-ylang. Ylang-ylang banyak digunakan dalam pembuatan minyak wangi, kosmetik dan aromaterapi. Minyak ylang-ylang digunakan sebagai aromaterapi kerana ia meredakan ketegangan, memberi perasaan riang serta segar dan bersifat sensual


LIMAU KASTURI

ayangkan nikmatnya, dapat meneguk air limau setelah seharian menahan dahaga lantaran menjalankan hukum Islam yang ketiga! Tiada yang lebih baik itu. Dan tiada siapa dapt menafikan, dengan rasa masam-masam manis, air limau sangat sesuai dijadikan minuman dahaga. Namun begitu, tahukah anda, manfaat lain yang boleh diperoleh daripada air limau?

Dengan harga yang berpatutan, limau mengandungi sekitar lima peratus asit sitrat dan merupakan sumber yang kaya dengan vitamin C. Limau juga mengandungi banyak vitamin seperti vitamin B, riboflavin dan mineral seperti kalsium, magnesium, fostor serta protien dan karbohidrat. Terdapat banyak manfaatkesihatan yang boleh diperoleh daripada minuman yang berasaskan limau. Ia termasuklah:

1. Baik untuk perut
Limau membantu meringankan masalah pencernaan apabila dicampurkan dengan air panas. Antaranya mual, memulasdan parasit.Dengan meminum jus limau secara teratur, perut anda dibantu untuk menghilangkan kotoran secara lebih efisen. Limau bertindak sebagai pencuci darah dan agen pembersih. Mengambil jus limau boleh menyembuhkan sembelit. Bukan itu saja, jus limau juga berfungsi sebagai tonik hati dan membantu anda mencerna makanan dengan membantu hati menghasilkan lebih hempedu.

2. Perawatan kulit
Limau dapat menjadi ubat antiseptik semula jadi, yang bertugas untuk menyembuhkan masalah berkaitan dengan kulit. Pengambilan air limau setiap hari dapat memberikab perubahan besar kepada kulit kerana ia berfungsi sebagai ubat anti-penuaan dan menghilangkan kedutan. Parut luka akibat terbakar akan pudar dengan pantas jika ditempelkan limau padanya.

3. Perawatan gigi
Tahukah anda air limau mempunyai fungsi penting dalam perawatan gigi? Ya, jus limau segar yang ditempelkan pada gigi menyingkirkan rasa sakit. Manakala perahan jus limau dapat menghentikan pendarahan gusi. Cara ini juga mencegah bau busuk dan masalah lain yang berkaitan dengan gusi.

4. Sembuhkan infeksi tenggorokan.
Limau juga ialah buah yang sangat baik yang membantu dalam memerangi masalah berkaitan dengan infeksi tekak, sakit tekak dan tonsilitis akibat bakteria. Untuk mengatasinya, anda boleh berkumur dengan menggunakan setengah gelas jus limau.

5. Mengawal tekanan darah tinggi
Air limau bekerja bak ramuan ajaib khususnya bagi individu yang memiliki masalah jantung, kerana kandungan kalium yang tinggi di dalamnya. Diet tinggi kalium juga dipercayai dapat membantu mengawal tekanan darah tinggi, pening, mual, merehatkan fikiran, mengurangkan stress mental serta depresi.

6. Menurunkan berat badan.
Rutin meminum air limau membuka jalan untuk menurnkan berat badan dengan lebih cepat. Efek yang sama boleh didapati apabila jus limau dicampurkan dengan air hangat dan madu.

7. Membantu penyembuhan gangguan nafas
Jus limau membantu dalam menyembuhkan masalah pernafasan, terutama pada individu yang menderita asma.

8. Mengubati reumatik
Limau memiliki sifat diuretik sehingga dapat membantu mengubati reumatik serta radang sendi, dengan cara mengeluarkan bakteria dan racun dari tubuh.

9. Meredakan demam
Jus limau dapat mengubati seseorang yang menderita flu atau demam, dengan meningkatkan penghasilan keringat.

10. Pembersih darah
Penyakit-penyakit seperti kolera atau malaria dapat diubati dengan air limau kerana mempunyai sifat sebagai pembersih darah.

Berapa banyak yang harus diminum?

Jika tahap kesihatan anda baikdan berat badan 70 kg atau kurang disarankanuntuk memerah setengah buah biji limau dan menyajikannya ke dalam satu gelas air. Minum dua kali sehari. ?Namun, jika anda mempunyai berat badan lebih dari 70 kg, perahkan sebiji limau ke dalam segelas air. Untuk manfaat maksimum, minumlah dua kali sehari.
                                                                       

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Calendar